Stresskip!

Ja, dat ben ik!! En hoe! Met nog anderhalve maand werk te gaan schiet ik al helemaal in de stress. Wat nu als ik straks niets heb? Wat nu als ik thuis zit en er NOOIT weer nieuwe klussen komen? WAT NU als ik geen facturen meer kan sturen en dus geen inkomen heb?? STRESS!!!

Voor mij is dit hét grote nadeel aan zzp’en. Maar eigenlijk is dit dus ook precies wat er bij hoort. En voor een zzp’er is het helemaal niet erg om zo nu en dan periodes thuis te zitten. Onze vergoeding is hier immers ook op afgestemd. Ergens in mijn achterhoofd ben ik dus nog dat ‘loondienstmeisje’ wat zeker moet weten dat ze werk heeft. Zou dit gaan wennen? Ik mag het hopen!

En dan ineens, vanuit het niets lijkt het wel, word ik ineens door verschillende mensen benaderd voor meerdere leuke klussen. Allerlei mogelijkheden komen op mijn pad en ineens moet ik extra gaan werken, keuzes maken in plaats van dat ik thuis kom te zitten. En ik had nog wel verfstalen in huis gehaald om eindelijk de woonkamer te gaan verven. 😉

Oftewel: ik zit weer volgeboekt. Ik blijf nóg een maandje langer bij Elkien en daarnaast ben ik ondertussen alweer gestart met een nieuwe uitdaging voor aannemer Van Oord. Ik ga voor hen de communicatie rond het nieuw te bouwen Windpark Fryslân verzorgen. Oftewel, de bouwhelm en laarzen mogen weer uit de kast en achterin de auto. 😀 Ik heb er zin in!!

Heb jij ook een dikke bonus gekregen van je baas?

Tijdens een kerstetentje met vrienden kreeg ik deze vraag. Heb de vrager eerst maar even verteld dat ik een hele lieve bazin heb. Ze zorgt goed voor mij en laat me altijd zelf mijn uren bepalen. Waar vind je zo’n baas tegenwoordig nog! 😛

Maar even serieus; het is natuurlijk best spannend om na een jaar te kijken of je eigen zaak een beetje een succes is geweest. Of dat je helaas de conclusie moet trekken dat je dit toch beter niet had kunnen doen.

Het was immers best een spannend jaar. Uberhaupt vind ik het ‘ZZP’en’ best spannend. Zo weet ik nu nog niet of en waar ik na 1 maart ga werken. Wel weet ik dat ik nog een maandje langer mag blijven bij Elkien! Leuk!! Ik heb het namelijk erg naar mijn zin bij deze organisatie.

Even terugkijken op 2018: ik heb in totaal 6 weken thuis gezeten. Bewust! Zo had ik lekker (bijna) net zoveel vrij als de kinderen. En met de zekerheid van een nieuwe klus na de vakantie kon dat mooi. Verder heb ik geen dag thuisgezeten. Ik heb 3 ‘grote’ opdrachten mogen doen en een aantal leuke kleinere. Denk hierbij aan het maken van een marketingplan of het schrijven van een bedrijfsprofiel. Zo ben ik een aantal keren op écht het allerlaatste moment ingevlogen. Een échte uitdaging, maar super leuk.

Maar ik ben ook verrassingen tegengekomen. Zo heb je met een eigen bedrijf ineens niet meer overal recht op. Je moet soms snel kunnen schakelen en heel belangrijk: de juiste balans zoeken in hoeveel tijd je aan je bedrijf besteed. Verder moet je ook ‘nee’ durven zeggen, iets wat bij mij nog wel eens voor een uitdaging zorgt. 😉

Maar bovenal ben ik gewoon heel trots! Ik hou ervan om mezelf uit te dagen. Te kijken of ik net dat stapje verder kan! En ik heb het toch maar geflikt in dit eerste jaar. Op naar een mooi, uitdagend 2019!!

Eigen zaak! Voordeel of juist een nadeel?

Ik ben eigen baas, klinkt stoer toch? Maar heeft het nu juist voor- of nadelen? Het grootste nadeel is misschien wel de onzekerheid over de toekomst. Ik heb nu nog geen idee of ik over een half jaar nog werk (oftewel inkomen) heb. Ook weet ik niet of ik het naar mij zin ga hebben bij een nieuwe klus en of de mensen mij wel geschikt vinden en of ik het werk wel goed doe? Best wel even spannend dus!

Maar er zijn ook veel voordelen. Financieel natuurlijk maar bijvoorbeeld ook dat ik nu geniet van een vakantie van bijna 6 (jaaa, 6) weken lang! Vanaf mijn 15e heb ik niet meer zo’n lange vakantie gehad. En het is heerlijk! Wat een genot om zolang samen met manlief en kids quality time door te brengen. Hoelang en wanneer ik vakantie neem beslis ik nu lekker zelf. ;-P

Ik krijg best vaak de vraag hoe ik het interim werk vind. Is het niet moeilijk om zo kort ergens te werken? Je kunt immers de mensen niet écht goed leren kennen? Eigenlijk past juist dit interim werk wel goed bij mij. Absoluut, ik heb geen tijd om even ‘de kat uit de boom’ te kijken zoals je normaal zou doen. Bij een interim opdracht spring je ergens middenin, vol gas aan de slag met de klus die voor je ligt. En juist omdat je zo intensief ergens midden in springt ben je meteen jezelf en laat je veel van jezelf zien. Al mijn gehele werkende leventje was ik vrij snel uitgekeken. Het is ook niet voor niets dat ik niet langer dan 2.5 / 3 jaar voor één baas / opdracht werkte. Dus ja, dit past denk ik wel goed bij mij.

Kortom, tot nu toe ben ik dik tevreden over mijn eigen zaak!

Druk, druk druk…

Een eigen bedrijf starten betekent investeren. Investeren in middelen maar vooral in tijd. Ik moet eerlijk bekennen dat deze startperiode wel erg veel tijd kost. Vooral het aanleveren van de verschillende ‘bewijsstukken’ voordat je een contract krijgt verbaas ik me over. Maar ok, als dit allemaal goedgekeurd is schijnt het een stuk makkelijker te worden. En mijn onwetendheid in dit soort dingen helpt ook niet écht mee. Ik heb dan ook goede moed dat ik snel zal leren hoe ik dit soort dingen wat efficiënter kan aanpakken.

Dit neemt zelfs zoveel tijd dat het alweer een tijd geleden is dat ik mijn laatste blog heb geschreven.  Hoogste tijd om jullie weer een update te geven van hoe het met WEL Communicatie gaat:

Het gaat goed! Er is volop werk op zowel communicatie als marketing gebied. En ik kan mijn kennis en kunde lekker inzetten bij een aantal leuke projecten. De administratie is aardig op orde en ik ben al bijna klaar voor mijn eerste belastingaangifte als bedrijfseigenaar. En hier ben ik best een beetje trots op!

WEL Communicatie komend half jaar volgeboekt

Wie had dat kunnen bedenken! Nog voordat mijn contract afliep mocht ik zelf het goede nieuws brengen. Mijn agenda voor de komende 5 maanden zit vol! Met in totaal twee super leuke opdrachten. Allereerst kunnen jullie me nog een tijdje tegenkomen bij de provincie. Maar dit keer op het provinciehuis zelf in Leeuwarden. Hier ga ik de interne communicatie verzorgen voor het nieuwe sharepoint binnen de provincie genaamd DielPlak. Daarnaast rij ik een paar keer per week naar Groningen. Daar ga ik de collega’s van Aanpak Ring Zuid helpen met alle communicatiewerkzaamheden rond dit mooie wegenproject.

Is er dan helemaal geen plek meer voor nog een opdracht? Voor een ‘kleinere’ opdracht maak ik natuurlijk altijd tijd vrij. Beide opdrachten lopen half juli op zijn einde. Daarna is het tijd voor een lekkere zomervakantie en vanaf half augustus ben ik weer beschikbaar voor andere leuke klussen.

Check! Eerste opdracht uitgevoerd… :-D

Een kleine opdracht, maar toch! Ik heb mijn eerste opdracht naar tevredenheid van mijn eerste klant uitgevoerd. Het ging om een logo, beeldmerk en bijbehorend visitekaartje voor yogadocent Baukje Nynke Hoogeboom van Yoga Foar Dy.

Yoga Foar Dy is een startende yogaschool die lesgeeft in Leeuwarden. Baukje Nynke vraag me regelmatig om mee te denken over hoe ze haar bedrijfje kan promoten. Zo heb ik haar geholpen met het aanmaken van een Facebook pagina en geef regelmatig tips over online berichten. Leuk!

69887217… Niet zomaar een nummer!

Gister was het zover! Om 9.00 stond ik netjes op het parkeerterrein van de KVK in Leeuwarden te wachten. Tien minuten later stond de afspraak gepland om dan écht die droom tot realiteit te brengen. Gek eigenlijk dat zo’n inschrijving niet meer tijd kost dan ongeveer 20 minuutjes, dat een dame je dan feliciteert en daarna richting de receptioniste brengt die een pinautomaat voor je klaar heeft staan.’Uw betaling is akkoord’. En dan is het een feit. KVK nummer 69887217 is van mij! WEL Communicatie bestaat.

Proost! Op naar een succesvolle toekomst!

Help! Ik begin voor mezelf…

Na lang wikken en wegen heb ik de knoop doorgehakt! Ik begin mijn eigen bedrijf.

Met een lekker eigenwijze (dat past wel bij mij) naam is het zover. Ik heb een afspraak gemaakt bij de KVK, mijn info@ email is aangemaakt en ik ben zelfs al mijn website aan het vullen. Doodeng allemaal maar ach: waarom niet! Na 7 jaar gewerkt te hebben in diverse marketing functies in de commerciële wereld en alweer 4 jaar in de communicatie in de overheidssector denk ik genoeg ervaring opgedaan te hebben waarmee ik menig bedrijf, overheid of andere instelling zou moeten kunnen helpen. Juist de combinatie van zowel marketing als communicatie maakt dat ik vaak net een andere insteek heb.

Gelukkig heb ik de komende maanden nog lekker veel te doen bij mijn huidige baan bij de N31 in Harlingen. Zo kan ik rustig alles opstarten en kijken wat er op mijn pad komt. Vanaf december ben ik beschikbaar voor één of meerdere leuke, interessante klussen. Dus heb jij een geschikte klus? Let me know!